Najważniejsze kwestie do załatwienia po przeprowadzce

Według przeprowadzonych badań, przeprowadzka jest jedną z najbardziej stresujących rzeczy, z jakimi zmaga się w swoim życiu człowiek. Zmienić musimy bowiem miejsce zamieszkania, nasze otoczenie, wszelkie wypracowane przez lata przyzwyczajenia. I choć oczywiście może to być dla nas pozytywna zmiana, dużo emocji, nowe życie, to jednak cały ten proces przeprowadzki i początków w nowym życiu, okazuje się być naprawdę bardzo stresujący. 

Przeprowadzka przeprowadzką – a co potem?

Oczywiście wiadomo, że sama kwestia przeprowadzenia się z jednego miejsca w drugie, stresuje nas najbardziej pod względem zorganizowania całego tego przedsięwzięcia. Wynajęcie firmy przeprowadzkowej lub samodzielna praca przy demontażu mebli i ich przewożeniu, pakowanie całego swojego dobytku, organizowanie wszelkich niezbędnych kwestii, aby całość mogła odbyć się szybko, sprawnie, jak najmniej stresowo, a przy tym i najtaniej. A kiedy już to wszystko zostanie załatwione, pora odpocząć? Niekoniecznie. Po zamieszkaniu w nowym miejscu musimy załatwić jeszcze kilka formalnych spraw, tak, aby w końcu móc usiąść wygodnie w fotelu i powiedzieć – no to zaczynamy nowe, kolejny etap w swoim życiu. O co więc należy zadbać? Na jakich kwestiach należy się skupić?

Załatwienie meldunku

Zmieniając miejsce zamieszkania, każda osoba musi dokonać meldunku w nowym miejscu. Polskie przepisy wymagają tego zarówno od obywateli, jak również i od obcokrajowców. Koniecznym jest poinformowanie odpowiednich organów o zmianie swojego miejsca zamieszkania, jeśli pobyt w tym miejscu wynosi więcej, niż trzy miesiące. Na złożenie takiej deklaracji osoba ma 30 dni od dnia samej przeprowadzki. Należy więc o tym pamiętać i kwestię meldunku załatwić najlepiej, jak najszybciej. 

Aktualizacja dokumentów, jak również i danych osobowych

Na przestrzeni lat wiele się zmieniło w kwestii dokumentów. Wcześniej adres zamieszkania musiał widnieć na dowodzie osobistym, co wraz z przeprowadzką wiązało się z jego  zmianą. W chwili obecnej wzory dokumentów są znacząco uproszczone i takich informacji na dowodzie nie ma. W ten więc sposób nie trzeba wydawać niepotrzebnych pieniędzy na dokonanie wymiany dowodu na nowy. Podobnie jest z kwestią paszportu czy też prawa jazdy. Koniecznym jest jednak poinformowanie odpowiednich urzędów o zmianie miejsca zamieszkania, tak, aby móc uniknąć wysyłania korespondencji na stary adres. Kto więc powinien być o tym fakcie poinformowany? Zakład pracy, bank, operator komórkowy i internetowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Skarbowy, dostawcy mediów, szkoła lub przedszkole dziecka.dokumenty przeprowadzkowe

W przypadku urzędu skarbowego koniecznym jest wypełnienie formularza NIP – 3. Taki należy złożyć do urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni od daty przeprowadzki. Wiadomo, iż wyprowadzka do innego miasta wiąże się jednocześnie ze zmianą urzędu, w jakim jesteśmy zarejestrowani. 

Konieczna jest informacja do banku czy ubezpieczalni o takiej zmianie, gdyż często drogą pocztową wysyłana jest prywatna korespondencja do klienta, co wiązać może się z dużym niebezpieczeństwem, jeśli listy trafią w niepowołane ręce do osób trzecich. Ten aspekt jak najbardziej należy w pełni mieć na uwadze i o nim pamiętać.

Czy konieczna jest zmiana lekarza rodzinnego?

Nie. Jeśli stare miejsce zamieszkania nie znajduje się zbyt daleko od drugiego, a dla nas nie jest problemem by do niego dojeżdżać, nie musimy zmieniać przychodni lekarskiej dopasowanej do nowego adresu. W przypadku jednak zmiany zamieszkania z jednego końca kraju w drugi, wówczas już taką zmianą należy się zająć. Co więc powinniśmy zrobić? Znaleźć nowe miejsce, w którym chcemy się leczyć, zapisać się tam, a następnie dostarczyć historię choroby. Jest to szczególnie ważne i istotne w przypadku dzieci, gdyż często konieczną okazuje się być natychmiastowa wizyta u lekarza w celu zbadania dziecka lub przeprowadzenia określonego zabiegu.

Odpowiednie podejście do kwestii formalnych

Bardzo często to właśnie kwestie formalne stanowią dla nas bardzo poważny problem. O ile bowiem zorganizowanie przeprowadzki w gruncie rzeczy może odbyć się bez większego uszczerbku, o tyle kwestie formalne wielu z nas spędzają sen z powiek. Jak bowiem to wszystko ogarnąć, wypisać wszelkie niezbędne formularze, pamiętać o powiadomieniu odpowiednich organów? Dobrze jest stworzyć sobie listę takich miejsc, aby o żadnym z nich nie zapomnieć. Pozwoli nam to uchronić się przed kłopotami i niepotrzebnymi karami, jakie może na nas nałożyć na przykład Urząd Skarbowy. W żadnym więc wypadku nie można takich kwestii bagatelizować, ale rozsądnie i mądrze do nich właśnie podejść. 

Jak więc widać, nie wystarczy jedynie zorganizować samą przeprowadzkę, by móc spać spokojnie. Należy pamiętać bowiem o tym, że niezbędnym jest dokonanie meldunku, poinformowanie niezbędnych organów o zmianie miejsca zamieszkania i wypełnienie do określonych instytucji formularzy, które pozwolą im uzyskać dane odnośnie tego, gdzie dana osoba mieszka i do jakiego urzędu ona należy.